جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    در زمینه فقه / مناسک حج / اعمال حج تمتع
    هفتم‌ تا يازدهم‌: اعمال‌ مكّه

    مسئله622: بعد از حلق يا تقصير، اعمال پنج‌گانۀ مکّه بر حج‌گزار واجب مي‌شود که عبارتند از:

    1.طواف حج که به آن طواف زيارت نيز گفته مي‌شود.

    2. نماز طواف

    3. سعي بين صفا و مروه

    4. طواف نساء

    5. نماز طواف نساء

    مسئله623: كيفيّت‌ اعمال مکّه به‌ همان‌ صورتي‌ است‌ كه‌ در اعمال‌ عمره‌ گذشت،‌ مگر اينکه تقصير ندارد و بايد اين اعمال به‌ نيّت‌ اعمال‌ حج‌ به جا آورده شود.

    مسئله624: وقت‌ به جا آوردن‌‌ اعمال مکّه‌، بعد از تقصير در مني‌، تا آخر ذي‌‌الحجّه‌ است‌ گرچه‌ مستحبّ‌ است‌ در روز عيد و يا در ايّام‌ تشريق‌ به جا آورده شود.

    مسئله625: مراجعت به مکّه براي انجام اعمال پنج‌گانه در روز عيد و بعد از اعمال مني جايز بلکه مستحبّ است.

    مسئله626: حج‌گزار مي‌تواند بعد از حلق يا تقصير به مکّه برود و اعمال مکّه را به جا آورد و براي بيتوتۀ نيمۀ دوّم شب به مني برگردد. همانگونه که مي‌تواند بعد از تقصير در مني بماند و بيتوتۀ نيمۀ اوّل شب يازدهم را درک کند و بعد از نيمه شب به مکّه برود و اعمال را به جا آورد. همچنين مي‌تواند بعد از تقصير تا آخر ايّام تشريق در مني بماند و پس از آن به مکّه برگردد و تا آخر ذي‌الحجّه اعمال مکّه را به جا آورد.

    مسئله627: اگر كسي‌ اعمال‌ مكّه‌ را قبل‌ از اعمال‌ مني به‌جا آورد، كفايت‌ مي‌كند و حج‌ّ او صحيح‌ است،‌ گرچه‌ در صورت عمد گناه‌ كرده‌ است‌.

    مسئله628: انجام اعمال مکّه قبل از رفتن به عرفات و مشعر و اعمال سه‌گانۀ مني، جايز نيست، مگر براي چند گروه:

    1ـ زن‌هايي‌ كه‌ ترس‌ آن‌ دارند كه‌ در برگشت از مني حائض‌ يا نفسا شوند و نتوانند در مکّه بمانند تا پاك‌ شوند.

    2ـ افراد مسن‌ّ و بيمار.

    3ـ افرادي‌ كه‌ انجام اعمال در موقع‌ بازگشت‌، به‌ خاطر ازدحام جمعيت‌ و مانند آن‌، براي‌ آنها مشقّت‌ داشته‌ باشد.

    4ـ كساني‌ كه‌ مي‌دانند تا آخر ذي‌‌الحجّه به جا آوردن‌ اين‌ اعمال‌ براي‌ آنها ممكن‌ نيست‌.

    مسئله629: کسي که اعمال مکّه را قبل از عزيمت به عرفات انجام مي‌دهد، بايد پس از محرم شدن به احرام حج، اعمال پنج‌گانۀ مکّه را به جا آورد و با همان احرام به عرفات برود.

    مسئله630: کسي که حجّ افراد يا حجّ قران به جا مي‌آورد، در حال اختيار هم مي‌تواند اعمال مکّه را قبل از رفتن به عرفات انجام دهد.

    مسئله631: براي‌ افرادي‌ كه‌ انجام‌ اعمال‌ مكّه‌ قبل‌ از رفتن‌ به‌ عرفات‌ جايز است‌، بعد از حلق‌ يا تقصير در مني، تمام محرّمات‌ حلال‌ مي‌شود.

    مسئله632: کسي که اعمال مکّه را قبل از رفتن به عرفات انجام داده است، اگر بعد از حلق يا تقصير در مني، عذر او برطرف شد و يا به آن چيزي که از آن ترسان بود مبتلا نشد، لازم نيست اعمال مکّه را اعاده نمايد.

    مسئله633: انجام طواف‌ نساء بر همه‌، حتّي‌ بچّه‌ها واجب است‌.

    مسئله634: اگر كسي‌ طواف‌ نساء را ترك‌ كند، اگر مرد باشد زن‌ بر او حلال‌ نمي‌شود و اگر زن‌ باشد مرد بر او حلال‌ نمي‌گردد و اگر بچّه‌ باشد نمي‌تواند ازدواج‌ كند.

    مسئله635: طواف‌نساء و نماز آن‌، گرچه‌ واجب‌ است‌ و بدون‌ آن‌ همسر حلال‌ نمي‌شود، لكن‌ اگر کسي سهواً يا به‌ واسطۀ عذري‌ يا به‌ واسطۀ ندانستن‌ مسئله‌ بلکه عمداً آن را به جا نياورد، حج‌ّ او صحيح‌ است.

    مسئله636: اگر حج‌گزار طواف‌ نساء را به جا نياورد تا از مكّۀ مكرّمه‌ برگردد، اگر مي‌تواند بايد خودش‌ برگردد و به جا آورد و اگر مشقّت دارد، بايد نايب‌ بگيرد و اگر از دنيا رفت، وليّ او بايد قضاي آن را به جا آورد يا براي انجام آن نايب بگيرد و لازم‌ نيست‌ انجام قضاي طواف نساء در ذي‌‌الحجّه‌ باشد.

    مسئله637: اگر قبل‌ از به جا آوردن‌ طواف‌ نساء با كسي نزديكي‌ كند بايد كفّاره‌ بدهد و كفّارۀ آن‌ يك‌ گوسفند است‌، گرچه‌ شتر بهتر است‌.

    مسئله638: اعمال پنج‌گانۀ مکّه بايد به ترتيب انجام شود. ولي در صورت ضرورت مثل وقتي که زن خوف حائض شدن بعد از سعي صفا و مروه را دارد، مي‌توان طواف حج و نماز آن را و طواف ‌نساء و نماز آن را قبل از سعي به جا آورد، گرچه بهتر است اعمال به ترتيب انجام شود و در صورت بروز عذري مثل حيض، براي طواف‌ نساء و نماز آن نايب گرفته شود.

    مسئله639: هرگاه زني قبل از انجام اعمال مکّه حائض يا نفساء شود و نتواند طواف‌ها و نمازهاي دو طواف را به جا آورد و مهلت براي ماندن و پاک شدن هم ندارد، بايد براي طواف حج و نماز آن نايب بگيرد و سعي را خودش به‌ جا آورد و پس از آن براي طواف نساء و نماز آن مجدداً نايب بگيرد.

    مسئله640: اگر عذري مانع به جا آوردن هر کدام از اعمال مکّه شود و مهلت حج‌گزار براي ماندن در مکّه تا برطرف شدن عذر کافي نباشد، بايد براي انجام همان عمل نايب بگيرد.

    مسئله641: مستحبّات طواف و سعي‌حج نيز مانند مستحبّاتي است که براي طواف و سعي عمره بيان گرديد.

    مسئله642: بعد از اتمام اعمال پنج‌گانۀ مکّه(در صورتي که اعمال سه‌گانۀ مني انجام شده باشد)، همۀ محرّماتي که به‌واسطۀ احرام بر محرم حرام شده بود حلال مي‌گردد.

     

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365